《ショーの理想都市》の配置が、同時代のイギリスの功利主義者J.ベンサムの考案した収容・拘留装置「一望監視施設」と極めて酷似していることがこれまで繰り返し指摘されている。ルドゥーのこのふたつの作品を考えるうえで極めて興味深い対比的な時代との対応である。「アルケ・スナン」での過去への時間的遡及と、「ショー」での啓蒙期の時代との同時代的な共振。
ところで、ルドゥーが《ショーの理想都市》で描いた仮想の建築群は、もう一方で、同時代のもうひとりの幻視の建築家、エティエンヌ=ルイ・ブレの作品群を想起させる。ルドゥーの建築の幾何学と比べれば、ブレのそれはさらに純化され、モニュメンタルな壮大さによって「崇高な」イマジネーションが開かれる作品群である(これらのプロジェクトはブレの生涯の再晩年に集中している)。その中でも最も代表的なブレの《ニュートン記念堂》(1784)は、内部が完全にヴォイドな巨大な球体を戴いた壮大な幾何学のプロジェクトである。同様な球形の建築、ルドゥーの「農地管理人の家」が、球形の住宅という「非現実性」の一点にそのプロジェクトのユニークさが集約されるのに対して、《ニュートン記念記念堂》は、ニュートンのための墓碑といった固有の象徴性を超え、さらには都市といったスケールすら軽々と超えて、そこには宇宙にまで拡張された意識の拡がりがある。球に穿たれた無数の小孔から内部に漏れる光は、球体の内部に天空を忠実に再現し、球の中心には天球儀を摸した照明装置がおかれている。4)建築の内部空間は「宇宙」へと反転し、夜が昼を、そして昼が夜を内部に現出させる「時間」の反転がある。空間と時間が裏返されることで、この建築は現実世界から浮遊する。ブレの建築に秘められた幻想性は、空間構成の幾何学を極限まで純化させ、それを一挙に巨大なスケールに拡張することによって生まれるものだが、ルドゥー
industrial nucleus, surrounded by a vast circle of workers' housing and other functional dependencies. The other category features engravings of divers edifices of a more institutional, or symbolic, character,including Ledoux's single design for a church, a stock exchange, public baths, and the Oikema(house of sexual instruction),as well as various villas. Many of these have become well known for the radical geometry of their forms but there is little indication relating them to Chaux's imputed industrial infrastructure. Owing to such factors, Ledoux's book encourages us to experience his ideal town as a ‘virtual’ entity set within our imagination, despite its abundance of detailed plans and sections.
In point of fact,the plans for Chaux owe their origin, rather than their culmination, to the Royal Saltworks constructed at Arc-et-Senans near Besancon, in eastern France,nearly a quarter century prior to the publication dealing with Chaux. Indeed,only some ten years after the saltworks had been put up, the Revolution rendered Ledoux's position as Royal Architect redundant. It is thus to this period that the virtual city,Chaux,belongs. While the actual buildings of the saltworks (today restored for use as a conference center) form a semicircle,the “Ideal City of Chaux" completes this figure by its mirror image in a sweeping 360 degrees, as explained in the relevant section of the catalogue essay which follows.
It has been mooted that the semicircular centerpiece at Arc-et-Senans adapts the layout of the “Roman Theater" described in Vitruvius's De architectura (see also