華 樺
HUA Hua
博士後期1年(芸術学学位プログラム)
1st year of Degree Program in Art (Doctoral Program)
黄賓虹「叙摹印」一節
Section from On the Imitation of Seal Carving by Huang Binhong
240.0×53.3 (cm)×4(本紙)
紙本墨書
ink on paper
研究テーマ Research Title
黄賓虹書法研究 ―「内美」の理念を中心に―
Huang Binhong’s Calligraphy: Centering on the Concept of “Inner Beauty”
作品解説 Statement
黄賓虹(1865~1955)は、1907年、『国粹学報』という月刊の学術誌に「叙摹印」を発表し、篆刻・印学の研究に新たな道を開きました。本作はその中の「繆篆筆法」の一節を抜粋したものです。
「繆篆」とは篆刻のための篆書を指し、字形は方正で均整がとれ、隷書の趣を帯びるとともに、ものごとを織り整える「綢繆」の意を含むことから名付けられました。本作は繆篆の結構によって、従来の大篆の造形を解体し、随所に簡牘書に見られる軽快で明朗な筆意を取り入れています。全体は縦疎横密の章法で構成し、大篆書法の多様な表情と趣を伝えることを心掛けました。
Huang Binhong (1865–1955) published “Xu Moyin (On the Imitation of Seal Carving)” in 1907 in the monthly academic journal Guocui Xuebao, opening a new path for the study of seal carving and seal scholarship. This work is an excerpt from the section titled “Mou-zhuan Bifa(Brush Techniques of Mou-zhuan) ”within that essay.
The term “Mou-zhuan” refers to a style of seal script used specifically for seal carving. Its character forms are square and well-balanced, imbued with the flavor of clerical script. In this piece, the structural principles of Mou-zhuan are employed to deconstruct the traditional configuration of seal script (Da-zhuan), while incorporating the light and lucid brush spirit characteristic of bamboo–slip writing. The composition features vertically open and horizontally dense spacing, striving to convey the diverse expressive qualities and aesthetic appeal of the ancient seal script tradition.
華 樺
経歴
中国 江蘇省無錫市
西安美術学院 書法専攻 卒業
波大学大学院 人間総合科学学術院 人間総合科学研究群 芸術学学位プログラム(博士前期課程) 修了
現在 同大学院博士後期課程1年次在学中
※経歴・活動は2025年11月現在のもの
主な活動
2024年 「兪樾の隷書作品における落款の画期に関する一考察―落款の草書化をめぐって」(『書芸術研究』、第17号)



