家入 瑞穂

IEIRI Mizuho

博士後期2年(芸術学学位プログラム)
2nd year of Degree Program in Art (Doctoral Program)

乙女のカーテン

maiden curtain

サイズ可変

ハンガーラック、布ほか
hanger rack, cloth, etc.

研究テーマ Research Title

複数性と視覚-メダルド・ロッソの彫刻、写真、ドローイングの関係から-

Vision and Multiple:
Medardo Rossi’s Sculpture, Photography, and Drawing

作品解説 Statement

私は身の周りにあふれている日用品に人体彫刻の像を重ね合わせ、彫刻により人間らしさを持たせたいと思っている。彫刻家高村光太郎の傑作《乙女の像》は、同じ裸婦像が向かい合わせで立っている作品である。カーテンに印刷されたのは、《乙女の像》の片側のみであるが、カーテン自体は2枚存在し、これもまた同じ裸婦像が向かい合っていると言える。カーテン上の乙女は向かい合っていない。重力と素材が二人の姿の見え方を変えていくだろう。

I would like to superimpose the image of human body sculpture on the daily necessities that surround us, and make the sculpture more human. Japanese sculptor Kotaro Takamura’s masterpiece “Statue of a Maiden” is a work in which the same nude female statues stand facing each other. Only one side of the Maiden statue is printed on the curtain, but there are two curtains themselves, and it can be said that the same female nude is also facing each other. The maidens on the curtain are not facing each other. Gravity and materials will change the way they look.

家入瑞穂

経歴

2018      静岡大学教育学部 卒業

2019      Accademia di Belle Arti di Firenze 交換留学

2021      筑波大学大学院程人間総合科学研究科博士前期課芸術専攻 修了

※経歴・活動は2022年9月現在のもの

主な活動

[個展]

2019      focus(sensenci/静岡県)

2019      focus(Room_412/東京都)

2020      像について(新宿眼科画廊/東京都)

2022      彫刻の在処(小金井アートスポットシャトー2F/東京都)

[グループ展]

2018      静岡大学卒業・修了制作美術展2018(グランシップ/静岡県)

2018      真壁、まかべ、Makabe(茨城県桜川市各会場)

2019      SICF20(スパイラル/東京都)

2019      Room_412-Group Show-(Room_412/東京都)

2021      奔走する群れ(府中市美術館1階市民ギャラリー/東京都)