張雅瓊
ZHANG Joan
博士後期1年(芸術学学位プログラム)
1st year of Degree Program in Art (Doctoral Program)
影に潜む儀式(2024)
Ritual in Shadows
1000x1500mm
インクジェットプリント
Inkject Prints
研究テーマ Research Title
1920年代から日本のカメラ雑誌における ポートレイト写真に関する研究 ー撮影者のジェスチャーのイラスト表現を中心にー
Invisible Scene: A study of the illustration expressions of photographers’ gestures in camera magazines of Japan from the 1920s
作品解説 Statement
このプロジェクトは、浅草寺にある着物店とのコラボレーションとして始まり、伝統衣装 を身にまとったお客様のポートレートを撮影する仕事だった。撮影が始まる前から、撮影 者的ジェスチャーがどのように全体の体験を形作っていくのかが私的関心を引いた。被写 体はその動作を反射するように動き、あたかも文化的な真実を演じているかのようだっ た。しかし、異なる撮影者とクライアントが同じポーズを繰り返すのを目の当たりにし て、ここでの写真撮影が単なる記録ではなく、文化的体験そのものを商品化するプロセス であることが明らかになった。この反復性、ポーズ的均一性、そして生産ラインのような 撮影セッションは、写真とアイデンティティ的両方が観光経済的一部として消費されてい るという深層的な商品化を示唆している。撮影という行為は、市場価値のある文化的象徴 を再生産する行為へと変貌していくかもしれない。
This project began as a collaboration with a kimono shop in Senso-ji Temple, where I was hired to take portraits of customers dressed in traditional attire. What started as a straightforward assignment soon became a deeper observation of the commercial practices of photographing that dominate this tourist site. What fascinated me was how the photographer’s gestures, even before the shutter was released, shaped the whole experience. The subjects mirrored these movements, enacting a pre-scripted performance of cultural authenticity. But as I watched the same poses being repeated by different photographers and clients, it became clear how photography here functions not just as a means of documentation but as a process of commodifying the cultural experience itself. The repetition, the uniformity of poses, and the production-line nature of these sessions suggest a deeper commodification – where image and identity are packaged, sold, and consumed as part of the tourist economy. The act of photographing is transformed from capturing a moment to reproducing a marketable cultural symbol.
張雅瓊
経歴
1996 中国岳陽生まれ
2018 長沙医学大学 画像診断学専攻 卒業
2021 東京綜合写真専門学校 後藤ゼミ 卒業
2023 東京工芸大学芸術学研究科 指導教員 小林紀晴 卒業
2023 筑波大学芸術学学位プログラム博士後期課程研究生、指導教員 マクラウド・ギャリー(McLeod Gary)
現在 筑波大学芸術学学位プログラム博士後期課程、指導教員 マクラウド・ギャリー
研究履歴
2022.3-2023.4 東京都写真美術館インターン、主に深瀬昌久展示の準備と図録の編集
2023.7 2023年度 日本写真学会年次大会講演プログラム発表 「日本現代写真における私的な写真表現の考察-深瀬昌久の作品〈洋子〉の視点から」
2024.4 Helsinki Photomedia 2024 presentation 「As a Mirror: a Problem of Intimacy in Contemporary Japanese Photography from Masahisa Fukase’s Yoko」 ウェブサイト:www.joanzhang.net
※経歴・活動は2024年11月現在のもの
主な活動
受賞
2020年「Imageless Dummy Photo-zine Awards 2019」上海 ファイナリスト
2021年「Portrait of Japan 2021」日本 入賞
2022年 第25回写真「1_wall」一次審査入選 グループ展
2020年「with」東京綜合写真専門学校 東京
2020年「Imageless Dummy Photo-zine Awards 2019」Morden Art Acedemy 上海
2021年「Portrait of Japan 2021」東京
2022年 JIMEIxARLES Photobook Exhibition「Space on Paper」厦門、北京
2023年 東京工芸大学芸術学部卒業/大学院修了制作展2023
2024年 「Every Day Today」筑波大学総合研究棟D 筑波 個展
2020年「Invisible Skin」東京綜合写真専門学校 東京 11月