秋田 美鈴

AKITA Misuzu

博士後期3年(芸術学学位プログラム)
3rd year of Degree Program in Art (Doctoral Program)

ita-mi; miu

70cm × 45cm × 25cm

乾漆(木屎漆)
Kanshitsua( mixture of lacquer, plant-based paste, and wood powder)

研究テーマ Research Title

近現代における乾漆彫刻技法

Kanshitsu Sculpture Techniques in Modern and Contemporary Art

解説 Statement

乾漆とは、天平期に用いられた仏像造像技法のひとつであり、現代では主に石膏雌型内部に錆漆で麻布を張り重ねて造像する彫刻技法を指す。しかし、昨今、「乾漆彫刻」とされるものには伝統的な造形技法の範疇に収まらず、例えば発泡スチロールや段ボールを胎としたもの、さらには3Dプリンタを活用したものなど、多様な表現が見られるようになってきた。このように現代における乾漆技法は、すでに画一的に定義づけられるものではなくなっている現状にある。それにも関わらず、従来の技法書や論考は20世紀に定着した石膏型による技法の再検討にとどまり、各作家の独自の試みは作品として示されるのみで、技法としての継承には至っていない。こうした経緯から、本研究では、それらを体系的に整理し、各作家の表現との結びつきについて考察することを通して、漆を用いた彫刻表現の可能性を探り、その発展に寄与することを目的としている。

Kanshitsu is a sculptural technique originally used for creating Buddhist statues in the Tenpyō period. In modern practice, the term generally refers to a method in which layers of hemp cloth are applied with sabi-urushi inside a plaster mold to form the figure. However, in recent years, works identified as “kanshitsu sculpture” have expanded beyond the boundaries of traditional methods. Examples include pieces that use Styrofoam or cardboard as the core, as well as those incorporating 3D printing technologies. Thus, kanshitsu in contemporary art can no longer be defined as a single, uniform technique. Nevertheless, existing manuals and scholarly discussions largely remain focused on reexamining the plaster-mold-based techniques established in the twentieth century. Although individual artists have pursued inventive approaches, the outcomes tend to remain only in the form of artworks and have not led to a sustained transmission of technique. In light of this situation, the present study aims to systematically organize these diverse practices and examine their relationship to each artist’s mode of expression, thereby exploring the potential of lacquer-based sculptural expression and contributing to its further development.

秋田 美鈴

岡山県生まれ

2014 岡山大学教育学部学校教育教員養成課程中学校美術専修 卒業

2016 岡山大学大学院教育学研究科教科教育学専攻美術教育コース 修了

2023 筑波大学大学院人間総合科学学術院人間総合科学研究群芸術学学位プログラム(博士後期課程)入学

現在   同大学院博士後期課程3年次在学中

日展 準会員
日本彫刻会 無審査会員

※経歴・活動は2025年11月現在のもの

主な活動

2014  第44回日本彫刻会展覧会(東京都美術館/上野)(以後毎年出品/’14, ’15, ’16『新人賞』、’18『優秀賞』)

第65回岡山県美術展覧会(岡山県立美術館/岡山)(’14『県教育長賞』、’15『県知事賞』、’16『県展賞』)

2015  改組新第2回日展(国立新美術館/六本木)(以後毎年出品/’18, ’20『特選』)

2018  第11回日本彫刻会新鋭選抜展(ギャラリー青羅/銀座)(以後毎年出品)

2019  岡山芸術文化賞『準グランプリ』(岡山県)(’21同賞)

第16回マルセン賞『文化賞』(公益財団法人マルセンスポーツ・文化振興財団)

2022  岡山県主催 温泉×アート!美作三湯芸術温度2022(池田屋 河鹿園/岡山)

『文化連盟奨励賞』(倉敷市文化連盟)

2023 臺日國際交流生漆雕塑展(國立臺灣藝術大學/台北)

2025 皮膜と身体、乾漆の造形 -漆芸と彫刻のインターセクション-(つくば美術館)

その他、グループ展等多数