Creative Curriculums:
Survey on Art in Lower Secondary Schools in Japan, Data of 2011
|
Researcher |
Toshio Naoe, PhD, Professor
Faculty of Art and Design, University of Tsukuba, Japan |
Duration
Method
|
May– August 2012
Questionnaire by post |
Respondents |
Lower secondary schools in Japan. Controlled sampling from all the lower secondary schools of 10,710 in the country.
1,162 sent, 230 responded, 228 valid responses (19.6%) |
Purpose |
To investigate the state of implementation of art curriculum in lower secondary schools.
To provide educators information about current art teaching in schools. |
Contents |
On the implemented art curriculum in each school in 2011;
1. Implemented curriculum
2. Teaching art
3. Basic information
4. Language activities
5. Provision of learning materials
6. Open question |
|
全国調査 中学校美術科のカリキュラム創造力
(平成23年度授業分)
|
調査実施者 |
直江俊雄(筑波大学芸術系) |
期間
方法 |
2012年5月—8月
郵送等による質問紙法 |
回答者 |
全国の中学校(国・公・私立)10,710校から系統抽出によって選択した1,200校の内、担当教師が着任直後等のため前年度の内容について回答できない旨の連絡があった38校を除き、計1,162校を対象として230校より回答を得、うち有効回答数を228校として確定(1,162 校に対する回答率19.6%)。 |
調査目的 |
中学校の美術科カリキュラムの実態解明
教育者への研究情報の提供 |
調査内容 |
平成23(2011)年度に各校において実際に行った美術科のカリキュラム及び関連事項について、以下の6項目から調査。
1. 実施したカリキュラム
2. 美術科指導
3. 基本情報
4. 言語活動
5. 教材の整備
6. 自由記述 |
|