直江 俊雄 

博士(芸術学) 筑波大学芸術系教授
芸術教育学

[略歴]
1987年 筑波大学芸術専門学群卒業
1987〜90年 東京都公立中学校教諭
1992年 筑波大学大学院修士課程芸術研究科修了,博士課程芸術学研究科編入学
1993〜94年 英国中央イングランド大学特別研究派遣学生(ロータリー財団国際親善奨学生)
1995年 宇都宮大学教育学部講師
1997年 宇都宮大学教育学部助教授
2000年 筑波大学芸術学系講師
2009-10年 ロンドン大学ゴールドスミスカレッジ客員研究員
2014年 筑波大学芸術系教授

Toshio Naoe

Ph.D.
Professor, Faculty of Art and Design, University of Tsukuba
Art Education

Work and research experience:
1987-1990 Teacher, public lower secondary school, Tokyo, Japan.
1995-2000 Lecturer (1997- Associate Professor) , Utsunomiya University, Tochigi, Japan.
2000 Lecturer, University of Tsukuba, Ibaraki, Japan.
2009-2010 Visiting Fellow, Goldsmiths, University of London, UK.
2014-
Professor, Faculty of Art and Design, University of Tsukuba

Education:
1987 University of Tsukuba B.A. in art
1992 University of Tsukuba, M.A. in art
1992-95 Doctoral Program in Art and Design, University of Tsukuba
1993-94 Visiting student at the University of Central England, Birmingham, U.K.

 
[受賞]
1996年 第1回土筆賞受賞(『アート・エデュケーション』論文審査委員会)
2005年 第2回美術教育学賞受賞(美術科教育学会)
[所属学会等]
美術科教育学会理事(2004年〜現在)
大学美術教育学会会員
英国美術デザイン教育学会会員
国際美術教育学会学会誌編集委員(2004年〜現在)


[Awards]
1996 Tsukushi Award (for the paper published in Art Education journal)
2005 Study of Art Education Award (for the paper published in the Journal of Art Education Association)

[Other appointments]
2004- Board of directors, the Art Education Association, Japan.
Member of the Association of University Art Education, Japan.
Member of the National Society of Education in Art and Design, UK.
2004- Editorial committee of the International Journal of Education through Art.
[主な研究テーマ]
日本と英国における中等教育の美術教育カリキュラム。
近代英国における美術教育方法史。
学校・美術館・教員養成における教育方法開発
アートライティング教育

[Research Topics]
Art Curriculum in Secondary Education in Japan and the United Kingdom.
History of Art Education in the United Kingdom.
Development of Teaching Methods in School, Art Museums, and Teacher Education.
Art Writing Education.
主要著書・論文等
List of published works:
[著書・訳書]
  • Naoe, T. An Organic and Multilayered Conception of Art: Dialogues Between Read and Art Educators
    Learning Through Art: Lessons for the 21st Century?, InSEA Publications, pp.92-104, 2019-07
  • Naoe, T. Barrier or Catalyst: Cross-Cultural and Language Issues for Doctoral Researchers in Japan
    Provoking the Field: International Perspectives on Visual Arts PhDs in Education, Intellect, pp.225-234, 2019-05
  • 直江 俊雄 第5章図画工作における評価 第1〜2節 第13章図画工作・美術教育の課題と展望 第3節1項・3項、第4節
    ミネルヴァ書房, pp.49, 160, 162-52, 161, 168, 2018-11
  • Naoe, T. Japanese Arts and Crafts Pedagogy: Past and Present
    The International Encyclopedia of Art and Design Education, John Wiley & Sons, pp.1261-1274, 2019-02
  • 直江 俊雄 「創造的な美術鑑賞を目指して」
    『美術教育ハンドブック』, 三元社, pp.157-165, 2018-03
  • 直江 俊雄「アートライティング教育
    『アートでひらく未来の子どもの育ち』, 明石書店, pp.246-270, 2014-2
  • 直江 俊雄『20世紀前半の英国における美術教育改革の研究−マリオン・リチャードソンの理論と実践』、建帛社、2002年
  • ハーバート・リード著、宮脇理・岩崎清・直江俊雄訳 『芸術による教育』、宮脇理・岩崎清との共訳、フィルムアート社、2001年)
  • 直江 俊雄「日本と英国−芸術と教育の連続性をめぐって」
    『緑色の太陽 表現による学校新生のシナリオ』、国土社、2000年
  • 直江 俊雄「教室からみたデザイン教育−データが明かす学校教材としての実像−」
    『デザイン教育ダイナミズム』、建帛社、1994年

[論文等]
  • 直江 俊雄「イングリッシュ・バカロレア体制下における美術教育
    『美術教育学研究』 pp.225-232, 2019
  • Naoe, T. Japanese Art Education in the Asian Perspective
    Prospect and Role of Asia Art Education in Multi-Cultural Society, Art Education Research Institute, Seoul National University pp.11-22, 2018
  • 直江 俊雄「英国の美術教育における批評学習—イングランド中西部の中等学校における調査から(1994年・2010年)
    『芸術研究報』(35)/pp.25-36, 2015
  • 直江 俊雄「イングランド中西部の中等学校における美術カリキュラムの編成動向—中等教育修了一般資格試験との関係から—
    『美術教育学研究』pp.189-196, 2014
  • 直江 俊雄「英国の中等教育における美術カリキュラムの編成・実施動向:イングランド中西部の学校における調査から(1994年・2010年)
    『芸術研究報』, 2014
    「集団での鑑賞活動と心理的快適度−二次元気分尺度による測定を手がかりに」『芸術研究報』第31号,2011年, 57-66頁
  • 「アートライティング教育の波及と課題 — 後期中等教育におけるエッセイコンテスト参加者の動向」『美術教育学』 第31号, 2010年, 251頁 -264頁
  • 「 後期中等教育におけるアートライティング — エッセイコンテストの創設による運動展開」『 美術教育学』第30号, 2009年, 253-264頁
  • 'The role of cooperative learning in the introductory stages of art teacher training programmes in Japan.' International Journal of Education thorough Art, Volume 4
    Number 2, 2008, pp.163-176.
  • 「美術体験に関する論述学習—高等学校におけるアートライティングの現状と可能性—」.『日本美術教育研究論集』 ,第40号, 2007年、3〜12頁,
  • 「学生参加によるアートライティング教育のカリキュラム開発」,『芸術環境形成支援のためのアート・ジャーナリスト養成』筑波大学大学院人間総合科学研究科芸術学専攻、2006年、5〜16頁
  • 「美術に関する創造的論述能力の発達支援は可能かー本プロジェクトにおける中等教育との連携事業について」『芸術環境形成支援のためのアート・ジャーナリスト養成』(平成16年度筑波大学教育プロジェクト報告書)、筑波大学大学院人間総合科学研究科芸術学専攻、2005年、52〜62頁
  • 「学習メディアとしての美術コレクションと美術館、美術展示計画 ー高等教育カリキュラムにおけるワークショップ実施例」『イメージ・感性開発のためのメディア活用型総合学習パッケージの開発ー美術館等におけるワークショップ及び学習デザインの教材開発に関する調査・研究ー』(平成14ー16年度科学研究費補助金基盤研究B1研究成果報告書)、2005年、176〜183頁
  • 「ハーバート・リードと英国美術教育改革−批評家と教育実践者との対話をめぐって−」『美術教育学』第26号、2004年、285〜298頁 (平成16年度『美術教育学賞』受賞論文
  • 'Art Education in Lower Secondary Schools in Japan and the United Kingdom,' Journal of Aesthetic Education , Volume 37 Number 4, 2003, 101-107.
  • 「無意識と身体感覚を通した芸術学習支援活動−鑑賞と表現の統合を課題として−」『藝術教育學』第11号、2003年、31〜46頁
  • 現代におけるリチャードソン・メソッドの適用」『美術教育学』第20号、1999年、267〜277頁)
  • 'Craft Education at the Cross Roads in Britain and Japan,' Journal of Multicultural and Cross-cultural Research in Art Education, Vol. 16, 1998, pp. 7-25. (Coauthor N. Nakase and R. Mason)
  • 「中学生を対象としたギャラリートーク」『宇都宮大学教育学部教育実践研究指導センター紀要』第21号、1998年、42〜55頁 鈴木雅子と共著
  • 「イングランド中西部の中等学校における美術カリキュラムの編成動向II−公的試験制度との協力体制−」『大学美術教育学会誌』第29号、1997年、77〜86頁)
  • 「『リチャードソン・メソッド』における実践上の問題について−『フーパー書簡』による批判をもとに−」『美術教育学』第18号、1997年、177〜187頁
  • 「中学校美術科における教科書指導計画案と実態との関係について」『藝術教育學』第8号、1996年、43〜56頁)
  • 「よみがえる『マインド・ピクチャー』−歴史研究の拠点「マリオン・リチャードソン・アーカイブ」のもたらすもの−(『アートエデュケーション』第26号、1996年、118〜126頁 第1回土筆賞受賞論文)
  • イングランド中西部の中等学校における美術カリキュラムの編成動向−「ナショナル・カリキュラム」(1992年)導入の影響−(『大学美術教育学会誌』第28号、1996年、265〜274頁)
  • リチャードソンの初期指導計画書に見るマインド・ピクチャーの機能について(『美術教育学』第17号、1996年、177〜187頁)
  • リチャードソン研究の基本的問題点(『藝術教育學』第7号、1995年、45〜58頁)
  • 採用された教材から見た中学校美術科の一側面について(『美術教育学』第14号、1993年、241〜250頁)
  • 中学校美術科における「実施されたカリキュラム」研究−その目的と概要(『藝術教育學』第4号、1992年、115〜132頁)

[Books]
  • Naoe, T. An Organic and Multilayered Conception of Art: Dialogues Between Read and Art Educators
    Learning Through Art: Lessons for the 21st Century?, InSEA Publications, pp.92-104, 2019-07
  • Naoe, T. Barrier or Catalyst: Cross-Cultural and Language Issues for Doctoral Researchers in Japan
    Provoking the Field: International Perspectives on Visual Arts PhDs in Education, Intellect, pp.225-234, 2019-05
  • Naoe, T. Chapter 5, 1-2 Assessment in Primary Art Education, Chapter 13, 3(1, 3), 4 Challenges and Perspectives in Art Education,
    Art Education for Primary School, MinervaShobo, pp.49, 160, 162-52, 161, 168, 2018-11
  • Naoe, T. Japanese Arts and Crafts Pedagogy: Past and Present
    The International Encyclopedia of Art and Design Education, John Wiley & Sons, pp.1261-1274, 2019-02
  • Naoe, T. Toward Creative Art Appreciation
    Handbook for Art Education, Sangensha,, pp.157-165, 2018-03
  • Naoe, T. Art Writing Education,
    Education of Children in Future by Art, Akashi Sshoten, pp.246-270, 2014-2
  • Naoe, T. Reform in Art Education in the First Half of the Twentieth Century in the United Kingdom, Tokyo: Kenpakusha, 2002.

    Herbert Read, Education through Art, Tokyo; Film Art. (trans. by Miyawaki, Iwasaki, Naoe)
    , 2001
  • Naoe, T. ‘On the Continuity between Art and Education; Japan and Britain,’ in Miyawaki (ed.), Green Sun; Scenarios of Regeneration of School by Art Expression, Tokyo; Kokudosha, 2000)
  • Naoe, T. 'Design Education in Classsroom,' in MIyawaki (ed.) Design Education for Today : Dynamism in the Post Modern Time, Tokyo; Kenpakusha, 1994

[Research Papers]
  • Naoe, T. Art Education under the English Baccalaureate System in the United Kingdom
    Bijutsu Kyoikugaku Kenkyu (Studies in Art Education) pp.225-232, 2019
  • Naoe, T. Japanese Art Education in the Asian Perspective
    Prospect and Role of Asia Art Education in Multi-Cultural Society, Art Education Research Institute, Seoul National University pp.11-22, 2018
  • Naoe, T. Critical Studies in Art Education in the United Kingdom: Surveys conducted in secondary schools in West Midlands Region, England, in 1994 and 2010
    Bulletin of Institute of Art and Design, University of Tsukuba (35) pp.25-36, 2015
  • Naoe, T. Art Curriculum in Secondary Schools in West Midlands, England: Relations with the General Certificate of Secondary Education
    Bijutsu Kyoikugaku Kenkyu (Studies in Art Education)
    pp.189-196, 2014
  • Naoe, T. Trend Analysis of Art Curricula Implementation in Secondary Education in the United Kingdom: Surveys conducted in schools in West Midlands Region, England, in 1994 and 2010
    Bulletin of Institute of Art and Design, University of Tsukuba
    2014
  • Naoe, T. 'Hedonic Tone of Viewers in Art Appreciation in a Group Setting:
    Measurement by the Two-Dimensional Mood Scale,' Bulletin of Institute of Art and Design, University of Tsukuba, no.31. 2011
  • Naoe, T.  'Effects of Art Writing Education and Its Future Tasks: Responses from Applicants for an Essay Contest in Upper Secondary Education,' Bijutu Kyoikugaku [Journal for Art Education Association] no. 31. 2010
  • Naoe, T. 'Art Writing in Upper Secondary Education; Promotion through the Establishment of an Essay Contest,' Bijutu Kyoikugaku [Journal for Art Education Association] no. 30. 2009
  • Naoe, T. 'The role of cooperative learning in the introductory stages of art teacher training programmes in Japan,' International Journal of Education thorough Art. 2008
  • Naoe, T. 'Learning by Writing about Artistic Experiences; The Present Situation and Prospects in Senior High Schools,' Japanese Journal of Art Education InSEA-JAPAN, no.40. pp.3-12. 2007
  • Naoe, T. 'A Curriculum Development for Art Writing by Active Involvement of Students,' Toward the Education of Art Journalist for Art Environment Support, Ibaraki; University of Tsukuba, pp.5-16. 2006
  • Naoe, T. 'Art Collection, Gallery, and Exhibition Planning as media for Learning; Teaching Examples in Higher Education.' Curriculum Study for Art Museums and Learning Design, pp. 176-183. 2005
  • Naoe, T. 'Herbert Read and the Reform in Art Education in the United Kingdom; A Consideration on the Dialogues between Critics and an Educator,' Bijutu Kyoikugaku [Journal for Art Education Association] no. 25, pp.285-298. 2004
  • Naoe, T. 'Art Education in Lower Secondary Schools in Japan and the United Kingdom'’ Journal of Aesthetic Education, Volume 37 Number 4. 2003
  • Naoe, T. 'Unconsciousness and Body Sensation: A Case for Integrated Learning of Appreciation and Produciton in Art,' Bulletin on the Study on Art and Design Education in the University of Tsukuba, Number 11, 2003, pp.31-46. 2003